KADİM YUNAN VE BATI MEDENİYETİ

KADİM YUNAN VE BATI MEDENİYETİ

Bir süredir , 1830 yılında Çarlık Rusya , Fransa ve İngiltere’nin Osmanlıya karşı yaptıkları ekonomik,askeri ve siyasal baskılar sonucu bağımsızlığı kazandırılan,hediye edilen Yunanistan üzerine tarihi-hatırlatıcı yazılar yazıyorum.Hatırlayacağınız gibi Perigles stratejisi

* ( M.Ö. 590 – 429 Atina şehir devletlerinin hükümdarı ) doğrultusunda politikalar izleyen Yunanistan batılı devletlerin kendisine kol ,kanat germesi sonucu masa başı oyunlarla topraklarını sürekli büyütmüştür. Ve bugün Yunanistan Megalo İdea fikrinden ve Kıbrıs da Enosis fikrinden vazgeçmiş değildir. AB’ne girişi Enosis sayan Rum –Yunan ikilisinin iyi niyetli olduğuna inanmak çok inandırıcı gelmiyor bana.

Burada bir tespit yapma gereği hissediyorum. Bu yazıları yazmadaki amacım ; Yunan milletini küçük görmek , horlamak ve aşağılamak değildir. Amacım tarihi gerçekleri unutkan bir yapıya sahip olan bizlere hatırlatmaktır.

Batılı devletlerin ‘’ Batı Medeniyeti’nin ‘’ kaynağı olarak Kadim ( Eski ) Yunanı görmesi , göstermesi nekadar gerçekçi ? Batılı Devletler bugün ulaşmış oldukları seviyeyi tümüyle Kadim ( Eski ) Yunana mı borçlular ?

Bakın ortada bir medeniyet var . Bunu hiç kimse inkar edemez. Ama batı medeniyetini tek bir milletin eseri olarak görmek veya öyle olduğuna kendi kendilerini inandırmak neden ? Bugün arkeoloji ve filoloji Kadim Yunan’ın sahiplenmeye çalıştığı medeniyetin kendisinden önce yaşamış milletlerden aldığını ve bunu çoğu zaman doğru şekilde de aktarmadığını göstermektedir. Bugün Kadim Yunan Medeniyeti olarak bilinen ve Batı Medeniyetinin kaynağı olarak gösterilen medeniyet aslında Mısır , Hint ve Çin Medeniyetlerinden alınarak isimlerinin değiştirilmesinden başka bir şey değildir.

Bu konuda size tarihi bir mektup ; Çariçe Katerina 2 Voltaire’e şöyle hitap ediyordu ; ‘’ Doğrumudur ? Algarotti’nin dediği gibi , her şey Yunanlıların icadı mı dır ? Hayır demişti Voltaire . Alrarotti yanılıyor. Yunanlılar hiç bir şey icat etmiş değil. Mükemmele ulaştırdıkları pek az şey var , o da aradan nice zaman geçtikten sonra.

* * *

Bugün Kadim ( Eski ) Yunan hakkında ne biliyorsak , bu cevapta özetlenmiş durumda; arkeoloji ve filoloji bunları bize kanıtlıyor.

Elimde ,Atina da 1855- 1857 yılları arasında Fransa Büyükelçiliği görevini yürüterken Kadim Yunan tarihi üzerine araştırmalar yapan La Gorce tarafından yazılmış bir kitap var. Kitabın orjinal adı ‘’ LES GRECS A TOUTES EPOQUES ‘’ . 1986 yılında bu kitap ‘’ Çağlar Boyu Yunanlılar ‘’ adı ile Türkçeye çevrilmiş.

Kitabın yazarı LA GORCE Kadim Yunan tarihini araştırmış ve Yunanlı Tarihçilerin kitaplarını ve diğer başka kaynaklarla Kadim Yunan tarihini ve medeniyetinin ne olduğunu öğrendikten sonra Kadim Yunan tarihini ve Batılı Ülkeler olarak kendilerinin yanlış yaptıklarını yazdığı Kadim Yunanı eleştiren bir kitap var.. Yunanlıların ünlü tarihçilerinde ‘’ THUKYDİDES ‘den ‘’ bir çok alıntı yapan yazarın kitabını herkesin okumasını tavsiye ediyorum.

Dikkatinizi çekiyorum bu kitap Yunanistan’a bağımsızlığını hediye eden ülkelerin başında gelen Fransanın bir diplomatı tarafından 19.yüzyılda 1870 tarihinde yazıldı. Kitap Osmanlı varlığını sürdüğü , Türkiye Cumhuriyeti fikri yok iken, Atatürk doğmadığı, Kıbrıs ‘a İngilizler ayak basmadan yazılmış. Yazar kitabında Kadim Yunanı her yönüyle yerden yere vuruyor . Batı Medeniyetinin kaynağı saydıkları Kadim Yunanın sahiplendiği medeniyetinin asıl sahiplerinin Mısır , Hint ve Çin kaynaklarından çalarak sahiplendiklerini ve daha Yunanlılar hakkında yanlış bilinen bir çok konuya ışık tutuyor.

Benim bu konuda aktaracaklarım şimdilik bu kadar bu konuda daha ayrıntılı bilgi Lefkoşa Kütüphanesinde ‘’ Çağlar Boyu Yunanlılar ‘’ kitabında mevcut.


• Perigles stratejisi ( Özetle ) ; Düşmanını politik ve askeri yönden zayıf olduğu zamanı bekleyerek ve / veya onu zayıf düşürecek ortamı yaratmak suretiyle ; kesin sonuçlu savaşa başvurmadan ve dolaylı yollardan sonuca varmayı hedef alan bir strateji.

* *

Voltaire , Katerina 2 ile yazışmalar


GÖKHAN GÜLER 16 . 3 . 2002 .

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

BM Barış Gücü’nün Kıbrıs’taki misyonu nedir?

KUZEY KIBRIS TÜRK CUMHURİYETİ İÇİN YENİ FIRSAT ALGILAMALARI